2008年1月3日 星期四

隨性慵懶 v.s.低調偽裝~Antonio's Song/下雨天

一個下午的陰雨,滴滴噠噠的聲響擾了清眠,陽台上已經被雨水浸泡過久的仙人掌,哀傷地呼喚著。

走到陽台望著灰濛一片被雨畫滿的天空,腦子卻響起了1977年 Michael Franks 獻給 Tom Jobim 的「Antonio's Song」




Michael Franks - Sleeping Gypsy   (Warner Bros, 1977)


Michael Franks - Antonio's Song (The Rainbow) (1977)

Music and Words By Michael Franks



Antonio lives life's frevo

Antonio prays for truth

Antonio says our friendship

Is a hundred-proof

The vulture that circles Rio

Hangs in this L.A. sky

The blankets they give the Indians

Only make them die



But sing the Song

Forgotten for so long

And let the Music flow

Like Light into the Rainbow

We know the Dance, we have

We still have the chance

To break these chains and flow

Like Light into the Rainbow



Antonio loves the desert

Antonio prays for rain

Antonio knows that Pleasure

Is the child of Pain

And lost in La Califusa*

When most of my hope was gone

Antonio's samba led me

To the Amazon



We sing the Song

Forgotten for so long

And let the music flow

Like Light into the Rainbow

We know the Dance, we have

We still have the chance

To break these chains and flow

Like Light into the Rainbow




唱了十幾年Pub、2006年因為台灣啤酒廣告一曲「我相信」被聲稱為「高音之神」的楊培安,在首張個人專輯「午夜兩點半的我」之中,試圖展現除了高音以外的溫柔浪漫,翻唱了 Michael Franks 這首「Antonio's Song」。



對於一個人的音能飆多高,我通常是很不以為然的。

而且我還是比較習慣在Pub裡狂熱地演唱著另類樂團「Nirvana」(超脫合唱團)及其他搖滾的楊培安;


雨還下著噢~~~




楊培安 - 午夜兩點半的我  (2006)


楊培安 - 下雨天 (2006)

詞:劉虞瑞         曲:Michael Franks



喝不完一杯咖啡 抽不完一根煙

聽不完一首情歌 只想閉上眼



等不到一通電話 找不到一本書

翻不到一張相片 只有幸福



下雨天 最浪漫的時間

在自己的角落 連發呆都有情節



Oh 下雨天 最寂寞的考驗

在窗外的世界 誰對我多看一眼



我喝不完一杯咖啡 抽不完一根煙

我聽不完一首情歌 只想閉上眼



等不到一通電話 我找不到一本書

我翻不到一張相片 只有幸福


P.S.

Michael Franks 專輯「Sleeping Gypsy」(沉睡的吉普賽女子)名稱是取自法國素人畫家 Henri Rousseau (盧梭)1897年的同名畫作。


Henri Rousseau - The Sleeping Gypsy

沒有留言: