2008年1月3日 星期四

Tears For Fears/驚懼之淚



Tears For Fears - Songs from the Big Chair  (1985) 


由 Roland Orzabal 和 Curt Smith 在1980年組成的英國新浪潮 (New Wave, 當時為電子合成樂 Synth) 樂團 Tears For Fears(驚懼之淚),1983年即以首張專輯「The Hurting」成功登上英國排行榜第一名,專輯中單曲「Mad World」也在排行榜第三名,流傳直到1985年專輯「Songs from the Big Chair」推出,「Everybody Wants to Rule the World」、「Shout」大放異彩,不但榮登英國與荷蘭專輯排行榜第二名,在德國、美國也登上排行榜冠軍。


The Hurting (1983)




Mad World (1983)


All around me are familiar faces

Worn out places

Worn out faces

Bright and early for their daily races

Going nowhere

Going nowhere



Their tears are filling up their glasses

No expression

No expression

Hide my head I want to drown my sorrow

No tomorrow

No tomorrow



*And I find it kind of funny

I find it kind of sad

The dreams in which I'm dying

Are the best I've ever had

I find it hard to tell you

Cause I find it hard to take

When people run in circles

It's a very very mad world

Mad world........



Children waiting for the day they feel good

Happy birthday

Happy birthday

Made to feel the way that every child should

Sit and listen

Sit and listen



Went to school and I was very nervous

No one knew me

No one knew me

Now the teacher tells me what's my lesson

Look right through me

Look right through me (*) 



瘋狂世界



圍繞在我身旁的盡是熟悉的臉孔

我已走投無路

看盡人情冷暖

天色已亮,人們又開始一天的競賽

我無處可去

無處可去



人們的眼淚流滿了玻璃杯

卻沒有感情

感情麻木

我把頭深埋,想把悲傷隱藏

沒有明天

明天在何方?



我發覺那有點可笑

也有點兒可悲

那些我垂死掙扎的夢境

竟是我作過的最甜美的夢

我發覺很難向你啟齒

因為那讓人難以承受

當人們在圓圈裡打轉時

這真是個極盡瘋狂的世界啊

瘋狂的世界........



孩子們期待著美好一天的來臨

生日快樂

生日快樂

感受每個孩子該有的感受

正襟危坐

用心聆聽



走進學校,我總是神經緊繃

沒有人認識我

沒有人了解我

老師告訴我該學的課程

像是看穿我了一樣

像是看穿我了一樣




Everybody Wants to Rule the World  (1985)


Welcome to your life

Theres no turning back

Even while we sleep

We will find you

Acting on your best behaviour

Turn your back on mother nature

Everybody wants to rule the world



Its my own design

Its my own remorse

Help me to decide

Help me make the most

Of freedom and of pleasure

Nothing ever lasts forever

Everybody wants to rule the world



Theres a room where the light wont find you

Holding hands while the walls come tumbling down

When they do Ill be right behind you



So glad weve almost made it

So sad they had to fade it

Everybody wants to rule the world



I cant stand this indecision

Married with a lack of vision

Everybody wants to rule the world

Say that youll never never never never need it

One headline why believe it ?

Everybody wants to rule the world



All for freedom and for pleasure

Nothing ever lasts forever

Everybody wants to rule the world



世人皆有江山夢



迎接你的人生

那是條不歸路

即使我們已入睡

我們仍發現你表現得最好

背棄大自然

每個人都想統治世界



那是我的意圖

那是我的悔恨

替我做個決定

替我爭取最多的自由和歡樂

沒有什麼是永恆的 

世人皆有江山夢



有個探照燈照不到的房間

當圍牆倒下時,讓我們手牽手

當他們真的做了,我就在你身後



很高興我們幾乎辦到了

難過的是他們將結束它

每個人都想統治世界



我無法忍受猶疑不決

缺乏省視的結了婚

世人皆有江山夢



告訴我你永遠不需要它

一則頭條新聞,幹嘛相信它?

世人皆有江山夢



一切都是為了自由和歡樂

沒有什麼是永恆的

世人皆有江山夢



Shout (1985)


[Chorus]



Shout

Shout

Let it aloud

These are the things I can do without

Come on

Im talking to you

Come on



(repeat)



In violent times

You shouldnt have to sell your soul

In black and white

They really really ought to know

Those one track minds

That took you for a working boy

Kiss them goodbye

You shouldnt have to jump for joy

You shouldnt have to jump for joy



[Chorus]



They gave you life

And in return you gave them hell

As cold as ice

I hope we live to tell the tale

I hope we live to tell the tale



[Chorusx2]



And when youve taken down your guard

If I could change your mind

Id really love to break your heart

Id really love to break your heart



[Chorus]




喊叫
 



喊叫

喊叫

全部發洩出來

這是我不得不做的事

別這樣

我在和你說話呀



在暴力衝突的時刻

你不必出賣靈魂

白紙上寫著黑字

人們應該搞清楚

那些死腦筋的人

認為你就是工作的料

和他們吻別吧

你不需為了好玩而跳



他們賜給你生命

你回報他們以煉獄

冷酷如冰

但願我們能活著傳述這則故事



當你卸除了防衛

如果我能改變你的想法

我很想讓你心碎

3 則留言:

sunnyw1980 提到...

當時很少看電視

一天到晚都聽收音機

這些歌一天不知道聽過多少遍

就這麼地印在腦袋裡

現在聽到就像回到當年那個小房間

迴蕩著這些排行榜上的名曲

呵呵



關於中文歌詞

版主真厲害

我上次翻seasons in the sun裡邊

那句 Skinned our hearts and skinned our knees

簡直想破頭才勉強翻出來

至於A whiter shade of pale

就乾脆放棄

呵呵

阿泰 提到...

Eva

在此跟您問個好

你的部落格真是包羅萬象精采極了

跟你說喔

這張專輯我有CD喔

有空再 到這裡聊了

markim 提到...

真高興知道你也上來參觀了...呵呵!

我手邊有的是他們的精選集,

不知道和你的有沒有一樣哩。

改天研究研究囉~~~